4 proste kroki do mindfulness

mindfulness

O mindfulness obecnie bardzo wiele się mówi, głównie w kontekście pracy nad samym sobą. Możesz jednak nie wiedzieć, że to także jedna z najważniejszych umiejętności, którą jesteś w stanie dać swoim dzieciom. Mindfulness pozwala panować nad emocjami, być bardziej świadomym każdej chwili, w pełni angażować się w rodzinne życie czy nawet efektywniej wykonywać konkretne czynności. Trenowanie bycia “tu i teraz” nie jest zresztą tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Istnieje kilka prostych wskazówek, które możesz wcielić w życie, by szybko zobaczyć efekty.

1.Bądź przykładem
Dzieci w pierwszych latach życia są wpatrzone w swoich rodziców i traktują ich jako największy wzór do naśladowania. Najlepiej uczą się, widząc, co rodzice robią czy mówią. Pokazuj więc dzieciom, w jaki sposób wykorzystujesz mindfulness, by radzić sobie z emocjami czy mieć większą świadomość chwili. Myśl na głos, by dzieci były tego w pełni świadome. Jeśli praktykujesz medytację, wyjaśnij, czemu to robisz, a może nawet zachęć swoje pociechy, by do ciebie dołączyły.

2. Rutyna i rytuały
Włącz mindfulness do swojego życia, wdrażając małe rytuały przez cały dzień. Przed wyjściem do pracy czy szkoły możecie całą rodziną wziąć trzy uspokajające wdechy, które pozwolą zapomnieć o pędzie i porannym zdenerwowaniu. Na czas posiłków rezygnujcie z rozpraszaczy i naprawdę skupcie się na spożywanym posiłku, jego smaku i teksturze.

3. Jednozadaniowość
Dzisiaj wiele osób szczyci się wielozadaniowością, tymczasem mindfulness to przeciwieństwo tego trendu. Tak naprawdę ludzie nie są w stanie zrobić więcej niż jednej rzeczy na raz, więc w efekcie robią wszystkiego po trochu. Skupiając się na jednej czynności, zrobisz to natomiast lepiej, a nawet bardziej efektywnie. Wykorzystaj więc rodzinny planer, by zrobić listę obowiązków na dany dzień. Skup się na tym, by w jednym momencie robić tylko jedną rzecz. Możesz zachęcić innych członków rodziny, by zrobili to samo. Zaopatrzcie się w planer rodzinny – na przykład planer Familiowo. Planujcie swoje codzienne obowiązki i ćwiczcie umiejętność jednozadaniowości. Taka praktyka przy wykonywaniu obowiązków pozwoli przenieść podobne nawyki na codzienne życie. Kiedy więc spędzacie czas całą rodziną, nie korzystajcie z telefonu, kiedy pomagasz dziecku w odrabianiu lekcji, nie sprzątaj jednocześnie czy nie przygotowuj obiadu.

4. Skup się na oddechu
Sztuka głębokiego oddychania jest niezwykle ważna, jeśli chcesz panować nad emocjami i rozwijać mindfulness. Warto więc już od najmłodszych lat uczyć dzieci, jak ważny jest oddech i jak mogą wykorzystywać jego siłę, gdy czują się przestraszone czy zdenerwowane. Możecie zacząć od codziennego wspólnego praktykowania skupienia na głębokim oddechu. Zamknijcie oczy, wdychajcie powietrze przez nos i powoli wypuszczajcie ustami. Czujcie, jak wypełnia wasze płuca i dotlenia ciało.