Jak nauczyć dziecko planowania długoterminowego?

planowanie długoterminowe

Planowanie długoterminowe z dzieckiem. Czy Twoje dziecko należy do tych osób, które często zapominają drugiego śniadania, zeszytu albo dopiero w szkole przypominają sobie, że nie odrobiły pracy domowej? Może to być znak, że Twoja pociecha ma problem z organizacją. Dobra wiadomość jest jednak taka, że to umiejętność jak każda inna, a więc można się jej nauczyć. Co więcej, przyniesie dziecku wiele korzyści zarówno obecnie, jak i w dorosłym życiu. Zadbaj więc o planowanie długoterminowe z dzieckiem i pokaż mu, w jaki sposób organizować się na co dzień, by o niczym nie zapomnieć.

Planowanie długoterminowe z dzieckiem może być zabawą

Umiejętność planowania bardzo przydaje się w dorosłym życiu. To właśnie dzięki niej można pogodzić pracę z czasem spędzonym z rodziną, realizacją hobby czy wykonywaniem domowych obowiązków. To dzięki planowaniu jest się też w stanie szybko osiągać wyznaczone cele. Zadbaj więc o to, by i Twoja pociecha od najmłodszych lat była zaznajomiona z organizacją. 

Na niewiele może się tu jednak zdać ciągłe powtarzanie, jak ważna jest organizacja albo sięganie po sposoby, z których Ty korzystasz na co dzień. Dostosuj organizację do wieku czy zamiłowań dziecka.

Zadbaj, by planowanie długoterminowe stało się zabawą. Możesz zrobić to na wiele sposobów. Jednym z nich będzie wyzwanie polegające na oszacowaniu, ile czasu zajmą dziecku poszczególne poranne czynności. Zapiszcie te wyniki, sprawdźcie, czy są zgodne z rzeczywistością, a potem podejmijcie wyzwanie zrobienia wszystkiego w krótszym czasie. Możecie też wspólnie zastanowić się nad sposobami usprawnienia porannej rutyny.

Ten sposób ma o tyle duże znaczenie, że dzieci bardzo często nie są w stanie określić, ile trwa na przykład 10 minut. Tego też muszą się nauczyć. Szacowanie czasu pomoże więc im zyskać lepszą świadomość upływających minut. Żeby wspomóc ten proces, możesz skorzystać z timera czy ustawić budzik na telefonie. 

Planowanie długoterminowe: pozwól dziecku przejąć dowodzenie

W wielu przypadkach dzieci muszą słuchać rodziców i dostosowywać się do ich wskazówek czy planów. Pozwól więc choć na chwilę przejąć dowodzenie, a przynajmniej stać się częścią procesu organizacyjnego. Zachęć swoje dziecko do zaplanowania rodzinnego posiłku czy nawet tygodniowego menu za pomocą planera posiłków. W tym wypadku planowanie długoterminowe z dzieckiem będzie polegać na wspólnym opracowaniu posiłków i zrobieniu listy zakupów. Im dziecko jest starsze, tym bardziej dpowiedzialne zadania możesz mu powierzać. 

Planowanie długoterminowe: pozwól dziecku uczyć się na błędach

Skoro planowanie to umiejętność, to dziecko nie będzie od samego początku ekspertem w organizacji. Popełni wiele błędów, źle oszacuje czas i początkowo nie wypracuje odpowiedniego systemu. Możesz wspierać je w całym procesie, ale nie wyręczać ani nie krytykować za błędy. Pozwól mu uczyć się na własnych doświadczeniach. To będzie dla niego znacznie przyjemniejsze niż krytyka czy narzekanie. Jeśli coś pójdzie nie tak, usiądźcie wspólnie i zastanówcie się, co można zrobić następnym razem, by uniknąć podobnej sytuacji. Jednocześnie dbaj o to, by dziecko nauczyło się, że wszystko ma swoje konsekwencje i nie zawsze znajdzie się rodzic, który naprawi popełniony błąd. Nie biegnij więc za każdym razem do szkoły, gdy Twój syn czy córka zapomni stroju na WF albo zeszytu z pracą domową. 

Planowanie długoterminowe, czyli jak tworzyć system

Dobra organizacja w dużej mierze opiera się na systemach i rutynach. Przykładowo, przygotowywaniu pudełka z drugim śniadaniem zawsze o tej samej porze z czasem wejdzie w nawyk. Istnieje więc wtedy mała szansa, że dziecko zapomni spakować jedzenie do szkoły. Podobnie sprawa wygląda z odrabianiem lekcji, wykonywaniem długoterminowych zadań czy domowych obowiązków. Pokaż dziecku, w jaki sposób organizować codzienne rutyny i schematy.

Wytłumacz, w jaki sposób Ty to robisz, by wiedziało, na czym się wzorować. Aby wprowadzić do tego elementy zabawy, stwórzcie wizualny obraz codziennej rutyny, na którym dziecko będzie mogło zakolorować fragmenty odpowiadające wykonanym zadaniom. Dzięki temu nim pewne rzeczy wejdą mu w nawyk, będzie mieć dodatkowy bodziec do regularnej realizacji poszczególnych obowiązków. 

Jednym z istotnych elementów organizacji jest też przewidywanie. Poproś dziecko, by zastanowiło się, jakich rzeczy będzie potrzebować następnego dnia. Przykładowo, jeśli w planach znajduje się trening tańca, powinno wiedzieć, że należy spakować buty, odpowiedni strój i butelkę wody. 


Zobacz też:

6 życiowych czynności, których warto nauczyć dziecko podczas kwarantanny

Jak osiągnąć rodzinny work-life balance?

Jak kształtować umiejętności społeczne u dziecka w czasie koronawirusa?