Jak planować swoje cele na nowy rok?

planowanie w nowym roku

Początek nowego roku to czas, kiedy mamy najwięcej chęci na zmiany. Wyznaczamy więc sobie nowe cele i obiecujemy sobie, że tym razem uda nam się je zrealizować. Planujemy, czasem robimy notatki i przez chwilę naprawdę mamy motywację do działania. Znika ona jednak błyskawicznie wraz z pierwszym potknięciem. Wtedy szybko wracamy do starych nawyków. Nie ma jednak sensu znów powtarzać tych samych błędów. Kluczem do sukcesu okaże się umiejętne planowanie.

1.Zapisz cele i kontroluj ich wykonanie
Cele w głowie to jedno, kiedy jednak zostaną spisane na kartce, stają się bardziej rzeczywiste. Masz je przed oczami i zyskujesz większą motywację do działania. Nie chodzi jednak tylko o ich zapisanie, ale także o bieżącą kontrolę ich realizacji. Najlepiej umieścić je tam, gdzie będą cały czas widoczne:
– na lustrze w łazience, by widzieć je jako pierwszą i ostatnią rzecz każdego dnia;
– na lodówce, do której zaglądasz kilka razy dziennie i na której często umieszczasz ważne notatki;
– jako wygaszacz ekranu czy tapeta telefonu.

2. Wyznaczaj cele z różnych dziedzin życia
Wyznaczanie celów nie powinno się ograniczać do jednej sfery życia. Nie chodzi tylko o rozwój zawodowy albo tylko o większe poświęcenie się rodzinie czy o tak popularne cele sylwetkowe. Najlepiej skupić się na wszystkich istotnych aspektach życia i dla każdego z nich wyznaczyć jakiś mały cel. Mogą to być więc:
– cele związane z relacjami;
– cele zawodowe;
– cele duchowe;
– cele związane ze zdrowiem i sylwetką;
– cele finansowe .

3. Zrealizujesz tylko realistyczne cele
Nie ma się co oszukiwać, że zdołasz ćwiczyć 6 razy w tygodniu, jeśli do tej pory twój plan w ogóle nie uwzględniał treningów. Tak samo niemożliwe jest zapewnienie sobie 2 ostatnich godzin w ciągu dnia bez telefonu, jeśli zwykle do ostatniej chwili zerkasz na ekran. Wyznaczanie celów nierealistycznych od razu skazuje na porażkę i powoduje wyrzuty sumienia. Lepiej zastosuj metodę małych kroków:
– zamiast od razu całkowicie rezygnować ze słodyczy, wprowadź zdrowsze przekąski albo ogranicz spożycie czekolady czy ciastek do 2 dni w tygodniu;
– zamiast odkładać telefon na 2 godziny przed snem, rób to na ostatnie pół godziny i dopiero potem wydłużaj ten czas.

4. Cele, które da się zmierzyć, lepiej motywują
Aby móc trzymać się postanowień na nowy rok, konieczna jest możliwość kontrolowania, czy są jakieś postępy, czy może wręcz przeciwnie. Właśnie dlatego świetnie sprawdzą się cele, które można kontrolować w krótkich odstępach czasu. Warto w takim wypadku wyposażyć się w planer, na którym będzie można zaznaczać kolejne postępy czy wpisywać małe cele do zrealizowania na każdy dzień. Świetnie sprawdzi się tu planer familiowo, w którym uwzględnisz zarówno perspektywę dzienną, tygodniową, jak i miesięczną:
– w celu zadbania o życie towarzyskie wyznacz na planerze jeden dzień w tygodniu na spotkania na kawę z przyjaciółmi;
– w celu zachowania porządku w domu wpisz w grafik codzienne sprzątanie po obiedzie. Wystarczy już 15 minut.

5. W grupie raźniej
Wsparcie innych jest bardzo ważne. Znacznie łatwiej jest podejmować kolejne wyzwania w towarzystwie innych osób. Wtedy też pokusa, by się poddać, jest znacznie mniejsza. Możesz więc ustalić wspólne cele z małżonkiem czy przyjacielem. W ten sposób będzie ci znacznie łatwiej, a wspólna realizacja postanowień może okazać się nawet dobrą zabawą:
– zapisując się na siłownię, znajdź koleżankę, która też chce zrzucić kilka kilogramów i razem chodźcie na zajęcia;
– ustalcie z małżonkiem, kto w jaki dzień będzie pomagał odrabiać dzieciom lekcje czy czytał bajki na dobranoc. Zapiszcie to w waszym planerze Familiowo, by każdy pamiętał o swojej zmianie.

6. Nie bój się nagradzać za dobrą pracę
O wiele chętniej będziesz robić kolejne małe kroki w drodze do celu, kiedy nagrodzisz się za już wykonaną pracę. To da ci poczucie, że idziesz w dobrym kierunku i przede wszystkim – że rzeczywiście widoczne są już pierwsze rezultaty. Upewnij się tylko, że nagroda nie utrudnia osiągnięcia żadnych z pozostałych celów na nowy rok. Jeśli chcesz zamierzasz sprawić sobie drogi prezent, a innym celem jest oszczędzanie – nie będzie to najlepszy pomysł:
– zaplanuj wieczór z koleżankami w nagrodę za wykonany trening;
– pośpij w weekend dłużej w nagrodę za sumienne realizowanie obowiązków wpisanych do planera.